Pagini

luni, 4 iulie 2011

Pentru limba maghiara apasati 2

Am avut un soc zilele trecute: sun la Gaz, relatii cu clientii, pentru o informatie.
Am fost placut surprins sa constat ca si-au tras robot, o voce feminina spunea "Pentru limba romana apasati 1", dupa care a venit socul: "Pentru limba maghiara apasati 2", bineinteles, spus in maghiara!
Nu mi-a venit sa cred! Am inchis repede si am mai format o data. La fel.
Sa nu fiu inteles gresit, nu am nimic cu maghiarii, dar n-am inteles: de ce??? Maghiarii nu stiu romaneste? Asa e, nu stiu toti, dar aceasta nu este o situatie normala. Cum sa nu stii limba tarii in care locuiesti si al carei cetatean esti??? Iar dintre cei care stiu (adica majoritatea) multi se prefac ca nu stiu. 
Oare in Ungaria robotul spune "Pentru limba maghiara apasati 1, pentru limba romana apasati 2?" Nu cred! Si atunci?
Inteleg "For english press 2", pentru ca in Romania sunt multi cetateni straini, cu diverse treburi, care nu stiu romaneste. Dar sa faci o astfel de sectiune pentru o minoritate anume e chiar deplasat.
Atunci de ce nu continua: "pentru limba sarba apasati 3, pentru limba germana apasati 4, pentru limba tiganeasca apasati 5, pentru limba ucraineana apasati 6" etc.?
Simplu: pentru ca celelalte minoritati stiu romaneste, asa cum este normal si nu au atatea pretentii. Sunt cetateni romani, ca si noi, dar de alta etnie, au aceleasi drepturi ca noi toti si le e bine asa. Aceasta este o situatie normala.
De ce ungurii trebuie sa fie mai cu mot? Cum isi permit asemenea pretentii? Iar blegul stat roman de ce le permite???
E adevarat, nu ei ca minoritate au asemenea pretentii nesimtite, ci asa zisii lor reprezentanti. Dar chiar si ei ar trebui sa ia atitudine si sa se delimiteze de noianul de pretentii nerusinate pe care UDMR-ul si CNS-ul (Consiliul Naţional Secuiesc) le au!

Un comentariu:

  1. Pai pentru celelalte nu e dintr-un motiv simplu: sarbii mai sunt doar prin niste sate pierdute de lume, unde nu au Gaz, nemtii au plecat de mult din tara, tiganii nu stiu sa citeasca tasta respectiva, iar ucraienienii mai sunt prin Delta si se ineaca pe acolo.

    RăspundețiȘtergere